1. DISIPLIN DIRI
i. Imej Diri
Cara berpakaian – kemas / selekeh
Gambaran masa depan
ii. Pengurusan Masa
rutin harian
pengisian masa – Jadual belajar berkala
Pembelajaran luar jadual
SEDIKIT TAPI SUNGGUH BERKESAN DAN BERMAKNA
2. TEKNIK BELAJAR CEMERLANG
i. Bergantung kepada tahap IQ
– ada yang perlu banyak membaca/ulangkaji
- Smart Learning – Sedikit, berkala,berkesan
dan cemerlang
ii. Tumpuan semasa Pengajaran dan Pembelajaran
dalam kelas
iii. Selalu ulangkaji pelajaran secara berkala
Individu – tumpuan mengingat fakta
Kumpulan – keluarkan semula fakta
SUDAH MULA ? BILA NAK MULA ?
3. KEAZAMAN YANG TINGGI UNTUK BERJAYA
i. Minat dengan mata pelajaran sejarah / guru
ii. Sentiasa ingat jasa dan pengorbanan Ibu dan Bapa
iii. Apakah sumbangan anda kepada Diri Sendiri dan
Ibu bapa
iv. Jangan menganiaya diri sendiri di waktu muda…
susah menanti di hari tua ……..
Banyak tidur di waktu muda……
Akan banyak berjaga di waktu tua…
4.TEKNIK ULANGKAJI MATA PELAJARAN SEJARAH
i. Baca hingga tamat kandungan buku teks Sejarah
Tingkatan 4 dan Tingkatan 5
ii. Ulangkaji secara berkala dan berulang-ulang
Bab atau tajuk yang belum keluar / tajuk yang
anda suka
iii. Fahami konsep penting – membantu memahami
topik dengan mudah
Contoh : Tamadun , Imperialisme,
Nasionalisme
iv. Mengkaji isi perjanjian / Ciri-ciri / Faktor-faktor
/ Sebab / Kesan
- lihat carta / peta konsep
v. Membuat nota
Pelajaran sejarah tidak membebankan
pelajar dengan sesuatu yang terlalu
mencabar sehingga sukar untuk dicapai.
Yang penting pelajar memahami sesuatu
peristiwa sejarah itu sendiri
Cara :
a. membaca teks rujukan sejarah
b. menggariskan fakta yang dianggap penting
c. membaca sambil mencatat nota
- ringkas, jimat masa dan tenaga
- jika pelajar kurang faham rujuk
semula teks asal semasa ulangkaji
untuk peperiksaan
- Tulis dalam buku yang mudah di bawa
Bentuk nota : Carta Alir, Peta Minda, Jadual
Besar, Gambar-gambar
Kartun, Akronim dsb
vi. Membuat Latihan Sendiri
- secara individu / kumpulan
- latihan daripada buku kerja / ujian
- Pelajar harus mencuba dan terus mencuba
latihan yang dibuat sendiri tanpa perasaan
jemu atau terpaksa
- kebiasaan menjawab sesuatu latihan
menjadikan seseorang pelajar mahir dalam
topik yang disoal
vii. Habiskan ulangkaji sebelum bulan Ogos
- isi masa terluang untuk membuat ulangkaji
- Ingat !!! Pelajar perlu mengasah kemahiran
sendiri dengan menjawab soalan
peperiksaan yang banyak demi kejayaan
dan kecemerlangan pencapaian semua
subjek – seimbang dengan subjek lain
viii. Soalan Ramalan – untuk ulangkaji
- Guna soalan ramalan bukan untuk meneka
atau meramal soalan yang akan keluar
- Soalan ramalan diguna untuk membuat
latihan dan menguji keupayaan calon
sahaja
- Jika soalan ramalan keluar dalam
peperiksaan sebenar anggaplah ia
kebetulan atau bonus kepada anda
ix. Meneka jawapan dalam peperiksaan
- Boleh teka jika pelajar tidak pernah
menduga atau benar-benar tidak tahu
soalan
- teka secara bijak
- lebih baik meneka daripada tidak menjawab
langsung
i. Imej Diri
Cara berpakaian – kemas / selekeh
Gambaran masa depan
ii. Pengurusan Masa
rutin harian
pengisian masa – Jadual belajar berkala
Pembelajaran luar jadual
SEDIKIT TAPI SUNGGUH BERKESAN DAN BERMAKNA
2. TEKNIK BELAJAR CEMERLANG
i. Bergantung kepada tahap IQ
– ada yang perlu banyak membaca/ulangkaji
- Smart Learning – Sedikit, berkala,berkesan
dan cemerlang
ii. Tumpuan semasa Pengajaran dan Pembelajaran
dalam kelas
iii. Selalu ulangkaji pelajaran secara berkala
Individu – tumpuan mengingat fakta
Kumpulan – keluarkan semula fakta
SUDAH MULA ? BILA NAK MULA ?
3. KEAZAMAN YANG TINGGI UNTUK BERJAYA
i. Minat dengan mata pelajaran sejarah / guru
ii. Sentiasa ingat jasa dan pengorbanan Ibu dan Bapa
iii. Apakah sumbangan anda kepada Diri Sendiri dan
Ibu bapa
iv. Jangan menganiaya diri sendiri di waktu muda…
susah menanti di hari tua ……..
Banyak tidur di waktu muda……
Akan banyak berjaga di waktu tua…
4.TEKNIK ULANGKAJI MATA PELAJARAN SEJARAH
i. Baca hingga tamat kandungan buku teks Sejarah
Tingkatan 4 dan Tingkatan 5
ii. Ulangkaji secara berkala dan berulang-ulang
Bab atau tajuk yang belum keluar / tajuk yang
anda suka
iii. Fahami konsep penting – membantu memahami
topik dengan mudah
Contoh : Tamadun , Imperialisme,
Nasionalisme
iv. Mengkaji isi perjanjian / Ciri-ciri / Faktor-faktor
/ Sebab / Kesan
- lihat carta / peta konsep
v. Membuat nota
Pelajaran sejarah tidak membebankan
pelajar dengan sesuatu yang terlalu
mencabar sehingga sukar untuk dicapai.
Yang penting pelajar memahami sesuatu
peristiwa sejarah itu sendiri
Cara :
a. membaca teks rujukan sejarah
b. menggariskan fakta yang dianggap penting
c. membaca sambil mencatat nota
- ringkas, jimat masa dan tenaga
- jika pelajar kurang faham rujuk
semula teks asal semasa ulangkaji
untuk peperiksaan
- Tulis dalam buku yang mudah di bawa
Bentuk nota : Carta Alir, Peta Minda, Jadual
Besar, Gambar-gambar
Kartun, Akronim dsb
vi. Membuat Latihan Sendiri
- secara individu / kumpulan
- latihan daripada buku kerja / ujian
- Pelajar harus mencuba dan terus mencuba
latihan yang dibuat sendiri tanpa perasaan
jemu atau terpaksa
- kebiasaan menjawab sesuatu latihan
menjadikan seseorang pelajar mahir dalam
topik yang disoal
vii. Habiskan ulangkaji sebelum bulan Ogos
- isi masa terluang untuk membuat ulangkaji
- Ingat !!! Pelajar perlu mengasah kemahiran
sendiri dengan menjawab soalan
peperiksaan yang banyak demi kejayaan
dan kecemerlangan pencapaian semua
subjek – seimbang dengan subjek lain
viii. Soalan Ramalan – untuk ulangkaji
- Guna soalan ramalan bukan untuk meneka
atau meramal soalan yang akan keluar
- Soalan ramalan diguna untuk membuat
latihan dan menguji keupayaan calon
sahaja
- Jika soalan ramalan keluar dalam
peperiksaan sebenar anggaplah ia
kebetulan atau bonus kepada anda
ix. Meneka jawapan dalam peperiksaan
- Boleh teka jika pelajar tidak pernah
menduga atau benar-benar tidak tahu
soalan
- teka secara bijak
- lebih baik meneka daripada tidak menjawab
langsung
0 Kommentare on FAKTOR FAKTOR PENENTU KEJAYAAN :
Silahkan berkomentar yang baik dan Jangan Spam !